Kennismaking met Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

12-02-2015 6301 keer bekeken 0 reacties

Op 30 januari hebben we kennis gemaakt met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Vertegenwoordigers van tien platformleden hadden, ondanks het slechte weer,de tocht naar Zeist ondernomen voor een ontmoeting met directeur Van de Brink en een aantal van zijn medewerkers.

In zijn inleiding vertelde Van de Brink dat het CCV expertise in huis heeft op het brede vlak van de veiligheidsproblematiek. Daarvoor is het CCV niet alleen beschikbaar voor (lagere) overheden, maar ook voor ondernemers(organisaties).  Deze expertise kan gratis worden geraadpleegd. Men organiseert bijeenkomsten, stelt best practices beschikbaar en men komt desgevraagd soms ook voor een bepaalde periode naar een gemeente om ter plaatse te adviseren.

De hoofdthema’s van het CCV voor 2015 zijn de High impact Crimes (overvallen, straatroof, geweld en woninginbraken), fraude, de georganiseerde criminaliteit (mensenhandel, prostitutie, hennepteelt en mobiele bendes) en gebiedsgebonden preventie (veilige wijken en buurten). Het CCV is een door het Rijk gesubsidieerde organisatie met 80 medewerkers die bij uitstek de verbinding vormgeeft tussen Rijk en gemeenten en andere organisaties.

Na deze algemene inleiding is er op specifiek verzoek van de deelnemers aan de bijeenkomst ingezoomd op de thema’s overvallen, woninginbraken, jeugd en overlast/veiligheidsbeleving. Tijdens de 4 presentaties zijn praktische tips en handvatten geboden voor een succesvolle aanpak op lokaal niveau. De rode draad was dat het bestrijden van criminaliteit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is.

Ook is de bijeenkomst benut om wederzijds kennis en ervaring te delen over succesvolle projecten binnen de diverse gemeenten. Met het CCV is de afspraak gemaakt dat men in voorkomende gevallen voor het PMG beschikbaar is om bijvoorbeeld in een workshop een thema uit te werken.

Voor nadere info over het CCV: www.hetccv.nl

Klik hier voor de presentatie van het CCV.

Anti spam controle *

0  reacties